DaTe fick sin första halare hösten 1999 då DaTe blev till och ordförande Mathias Johnson tyckte att det skulle vara på sin plats att stärka medlemmarnas samhörighetskänsla genom att skaffa halare. Halarna blev svarta eftersom de flesta Finlands datateknologer har svarta halare, och DaTe ville visa att vi tillhör samma skara.


Före...

Halarna har finansierats med reklam av olika företag i adb-branschen. Företagen sponsorerar gärna våra halare för att det ger en bra bild av dem. De flesta företagen anser en reklam på en halare vara ett bra sätt att synas bland studerande och bli mera känd. Det h är stämmer nog, till exempel vårt samarbete med CCC fick sin början när deras logo i misstag trycktes inverterad på halaren, och vi började undra vad CCC egentligen är för firma.


...och efter.

De andra företagen som har reklam på våra nya halare är Benefon, en mobiltelefontillverkare från Salo, Teleste som gör lösningar för bredband telekommunikation, Nokia samt Wallac. Nuförtiden är det ungefär 130 studeranden som stolta bär DaTes svarta, snygga halare. Utseendet på halare kommer även i framtiden att bero på vem som hinner reservera reklamplats på våra halare, men själva avsikten av halare, att ha det roligt utan att behöva vara rädd för sina kläder, kommer säkert att vara samma även i framtiden.

Almänna regler om halaren

-Halaren tvättas aldrig (förutom i det sällsynta fall att någon spyr på den)

-Man kan byta små delar av sin halare med nån annan föreningens halare, så länge halaren förblir identifierbar. Det kan också anses motiverat att byta ut större delar ifall man har flera föreningar nära hjärtat.

-Halaren är ingenting utan halarmärken. Det som beskriver halarens ägare mest brukar allmänt finnas på bröstet, medan annat oftast hittas annanstans...

DaTe:s märke ska självklart placeras nära hjärtat!