Forward 2012, Lund-style!

Återigen ser vår älskade blogg Forward ljuset av en ny termin.

Vid det här laget borde de flesta gulisarna (förmodligen) börjat komma in i det akademiska livet på ett eller annat sätt. Själv kan jag dock inte avgöra hur det står till i Åbo, då undertecknad i skrivande stund råkar befinna sig i Lund, Sverige, för en utbytestermin.

Ur akademisk synvinkel så är en av de mest intressanta aspekterna med att byta universitet att man har möjligheten att gå kurser man inte kan välja hemma, eller att gå om någon gammal kurs med ett nytt ljus på saker och ting. Åbo Akademi och Turun Yliopisto har båda en typ av samarbete emellan sina avdelningar för inbyggda system (embedded systems). Traditionellt så har ÅA:s sida mera mjukvaruinriktade kurser, men det går bra att välja mer hårdvaruinriktade kurser från TY:s sida. ”Så har vi åtminstone tänkt det” fick jag överraskande höra av en föreläsare under mitt fjärde år, efter att en lång tid har varit lite besviken över det fattiga utbudet på hårdvarukurser. Nåväl, det löste sig åtminstone bra då jag här i Lund nu får kalkylera storlekar på transistorer i nanometersklass samt konstruera CMOS-inverterare på kretsnivå. Som med de flesta ingenjörskurser är det en anselig mängd beräkningar, men med intressanta slutresultat.

Men när man är långt hemifrån så är det förstås lätt att man ibland glömmer vissa plikter:
True story

Eftersom jag inte har tillhört Lunds Universitet tidigare så räknas jag såklart själv som en gulis igen. En femte årets gulis. Även om det finns personer äldre och mer akademiskt erfarna än jag (ovetande gulisar får fråga äldre dateiter vem ”NN” är)  som suttit i min nuvarande position, så är det ändå en lite märklig upplevelse att delta i lekar sida vid sida med nyblivna studenter och arrangörer yngre än mig själv. En positiv upplevelse förstås!

Även om jag inte har behövt springa runt kyrkor i minimal utstyrsel, samt inta kopiösa mängder sprit, så har jag åtminstone fått övertala okända människor att ställa upp på dans med mig mitt på ett torg, samt impromptu simmat ut till telefonbås för att sätta upp festreklam för värdnationen. Gulisintagningar (även känt som nollningar i Sverige) är ett roligt sätt att lära känna gulisar och arrangörer, därmed också få bekantskaper för en lång tid framöver! Då jag själv suttit i styrelsen för Östra Finlands Nation vid Åbo Akademi tidigare, så fick jag till och med ett försprång då vår vännation i Lund tog emot mig med stora öppna armar, främst för att jag råkat träffa några av dem på en fest för närmare 1,5 år sedan. Kontaktnät och bekanta har man nytta av livet ut!

Därmed önskar jag både nya och gamla datatekniker, samt övriga studeranden en god början på det nya året fyllt av nya bekantskaper, nördighet och övriga memes!

Forwards!

Gulisuppdrag slutfört!

/Björn – Chefsredaktör samt pånytt-gulis

Det här inlägget postades i Forwardredaktionen. Bokmärk permalänken.