Ibland…

Hejsan dateiter!

Jag har alltid varit och kommer förhoppningsvis att förbli en gamer (:foreveralone:) också i framtiden, även om studier och andra mer eller mindre studierelaterade aktiviteter tar upp allt mera tid.

Titlar som Skyrim och Battlefield 3 har visserligen tagit en hel del av den allt mer inskränkta tid jag lägger på spel men på sista tiden har jag ändå blivit allt mer intresserad av den ständigt växande ”indie marknaden”.  Därav tänkte jag ta och tipsa om några trevliga spel som jag ibland fördriver tiden med på tråkiga föreläsningar. 😉

Frozen Synapse

Frozen Synapse är ett turn-based strategispel där man planerar en insatsstyrkas rörelser fem sekunder åt gången. Spelet påminner lite om planning phasen i Rainbow Six 3 bara att det är mycket mera detaljerat. Spelet har både en single player campaign med någon sorts story som e lite mysko, samt ett skitcoolt muliplayerläge där man spelar mot andra online. Onlinefunktionen är lite som ”play-by-mail” då man kan hålla på och spela ett spel i två veckor. En spelare planerar sina nästa fem sekunder, skickar in sin tur till servern och väntar på att motståndaren ska ”svara”.

Frozen Synapse finns att köpas på Steam med en lite annorlunda försäljningsidé. Man köper alltid en pack med två spel och får gifta det andra åt någon annan. Priset ligger just nu på 23€ vilket är något kryddat för ett indie spel men om man delar det med nån polare så är det väl ok.

Osmos

Osmos är ett singleplayer only spel som också lär finnas till iPhone & Android, fast jag har inte kunnat testa det då jag fortfarande inte har orkat skaffa en ny smartphone. (Min gamla goda N90 faller snart sönder helt, så det är nog dags att skaffa nåt nytt. Tips?)

I spelet är man en bakterie eller nåt och ska äta mindre bakterier för att bli större samtidigt som man undviker att själv bli uppäten av större bakterier. För att förflytta sig skjuter man ut små bitar av sig själv och blir alltså mindre, så det gäller att ta det försiktigt. Målet är oftast att bli störst.

Osmos finns att köpas för en tia på Steam eller på Hemisphere Games. Android versionen ligger på 2,29€ och är helt klart (antagligen :p) värd varenda cent.

Stealth Bastard – Tactical Espionage Arsehole

Stealth bastard är ett lite snabbare platform sneaky sneaky spel. Allt är på tid och man får sen posta highscores, fast online leaderboarden verkar vara nere just nu :(. Spelet är jävligt nice gjort och är fullt med referenser till andra stealth spel. Många av banorna är samtidigt puzzles på sätt och vis. Så man hamnar att tänka efter lite ibland. Stealh bastard är inte bara awesome utan också gratis! Testa det! Nu!

Så att så. Här var mitt måttligt försenade bidrag till denna fantastiska blogg. Tack och på återseende!

Det här inlägget postades i Stysse12. Bokmärk permalänken.